بابک نیوز

خبرهای ایران و جهان

چاپگر رنگی و معرفی انواع آن


چاپ با انواع چاپگرهای سیاه و سفید و رنگی به یک کار روزمره و آسان تبدیل شده است. قبل از ظهور ماشین های کوچک، ماشین های بزرگ فقط در چاپخانه ها وجود داشت و برای چاپ کتاب های درسی و غیر درسی استفاده می شد. اما امروزه انواع چاپگرها، چاپ اسناد و مدارک و غیره. با اینترنت به یک اثر قابل دسترس برای همه تبدیل شده است که در کافه ها، کتابخانه ها و خانه ها دیده می شود.

امروزه دانش آموزان به جای یادداشت برداری، کتاب ها و فایل های درسی را چاپ می کنند. اغلب از چاپ سیاه و سفید برای چاپ کتاب های درسی و کتاب استفاده می شود، اما اگر مطالب چاپی حاوی تصاویر، گرافیک یا تصاویری باشد که باید به صورت رنگی چاپ شوند، از چاپگر رنگی استفاده می شود.

پرینتر رنگی برای چاپ کتاب های درسی، کتاب های دانشگاهی، تصاویر و عکس ها و سایر اسناد رنگی در مقاطع مختلف تحصیلی استفاده می شوند. هزینه چاپ رنگی بیشتر از چاپ سیاه و سفید است. امروزه برخی از شرکت‌های چاپ، چاپ رنگی را با قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه می‌دهند.

چاپگر رنگی چیست؟

اما سوال اینجاست که چاپگر رنگی چیست و چگونه رنگ تولید می کند؟ همانطور که گفته شد، با ساخت پرینترهایی با ابعاد کوچکتر، چاپ اسناد، مواد و اسناد را می توان به راحتی در منزل و دفتر کار انجام داد. چاپ سیاه و سفید همانطور که از نامش پیداست همه چیز را سیاه و سفید بر روی سفید چاپ می کند، بنابراین تمام گرافیک ها، عکس ها، تصاویر و جداول به صورت سیاه و سفید چاپ می شوند. اما در چاپ رنگی تمامی تصاویر و محتویات اسناد و متن به همان رنگ کاغذ چاپ می شود. از چاپ رنگی در کتاب ها و اسناد برای چاپ جداول، نمودارها و نمودارها استفاده می شود، زیرا رنگ های مختلف جداول معمولا ایده و محتوای خاصی را منتقل می کنند.

چاپگر جوهر افشان رنگی

یکی از انواع چاپگرها چاپگر جوهرافشان است که در مدل های سیاه و سفید و رنگی موجود می باشد. چاپگر جوهر افشان دارای یک کارتریج رنگی برای رنگ های اصلی قرمز، آبی و سبز است که هنگام چاپ سیاه و سفید با استفاده از ترکیب این سه رنگ استفاده می شود. البته رنگ مشکی تولید شده چندان خالص نیست و معمولاً کیفیت بالایی ندارد. بنابراین می توان از کارتریج مشکی مخصوص برای چاپ محتوای سیاه استفاده کرد. این کار کیفیت چاپ سیاه را تا حد زیادی بهبود می بخشد، اگرچه کارتریج ها و لوازم آن معمولاً گران هستند.

سرعت چاپ این پرینترها 13-15 صفحه رنگی در دقیقه است. برخی از چاپگرهای قدرتمند می توانند تا 30 صفحه در دقیقه چاپ کنند. در عمل، سرعت چاپگر به وضوح کاغذ و نوع پوشش آن بستگی دارد. معیار کیفیت چاپگر DPI یا وضوح بر حسب اینچ است. هرچه این عدد بیشتر باشد، وضوح و کیفیت تصاویر چاپ شده بالاتر است. اساساً DPI مقدار جوهری است که چاپگر می تواند در هر قسمت از یک تصویر قرار دهد. اکثر چاپگرهای جوهرافشان دارای DPI 600×600 هستند، اما چاپگرهایی با وضوح بالاتر نیز وجود دارند.

پرینتر لیزری رنگی

نوع دیگری از چاپگرها، چاپگرهای لیزری هستند که اسناد سیاه و سفید و رنگی را چاپ می کنند. این چاپگر تصاویر و متون را به صورت رنگی و با کیفیت بالا چاپ می کند. پرینترهای لیزری قابلیت اتصال به شبکه را دارند و می توانند به صورت مشترک توسط چندین کاربر استفاده شوند. این ویژگی همچنین باعث صرفه جویی در هزینه می شود زیرا چندین کاربر می توانند یک چاپگر را به اشتراک بگذارند.

قدرت چاپ و وضوح تصویر پرینتر لیزری حدود 1200*1200 است که اسناد و مدارک را با کیفیت چاپ بالا ایجاد می کند. چاپگرهای لیزری رنگی می توانند تصاویر را تا 2400 DPI بازتولید کنند. این نوع چاپگر برای محیط اداری و کسانی که در خانه زیاد از آن استفاده می کنند بسیار مناسب است. چاپگر لیزری از تونر استفاده می کند. نوعی از مواد تیره و فشرده که به راحتی محو نمی شود و مقرون به صرفه است. تن ها ماندگار، درشت اندام و طولانی مدت هستند. در نتیجه هزینه آنها کمتر خواهد شد. سرعت چاپ پرینتر لیزری بین 10 تا 18 صفحه در دقیقه است و برای چاپ عکس این سرعت به 1 تا 4 صفحه در دقیقه می رسد.

در حال حاضر هزینه چاپگرهای لیزری آوافرهنگ بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است اما این نوع چاپگرها در مقایسه با مواد مصرفی هزینه کمتری دارند. علاوه بر این، کیفیت چاپ تصاویر از این چاپگرها بسیار بالاتر است.

[ بازدید : 5809 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 5 بهمن 1402 ] [ 9:50 ] [ بابک نیوز ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]